TURİZM REHBERLİĞİ BÖLÜMÜ
Genel Tanıtım 24.05.2013 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanan 2013/4710 sayılı kararla kurulan Afyon Kocatepe Üniversitesi Turizm Fakültesi bünyesinde açılan Turizm Rehberliği bölümüne öğrenci alımına 2015-2016 eğitim öğretim yılında başlanmıştır. Turizm Rehberliği bölümünün eğitim ve öğretim süresi dört yıl olup, isteğe bağlı hazırlık sınıfı (İngilizce) uygulaması bulunmaktadır. Bölümde kadrolu olarak görev yapan 2 Profesör Doktor, 2 Doçent Doktor, 4 Doktor Öğretim Üyesi, 1 Öğretim Görevlisi ve 1 Araştırma Görevlisi olmak üzere toplam 10 öğretim elemanı bulunmaktadır. Turizm Rehberliği Bölümünden gerekli koşulları sağlayarak mezun olan öğrenciler; uygulama gezisini tamamlamış iseler, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na başvuruda bulunmaları sonucunda profesyonel turist rehberliği ruhsatnamesi ve bu doğrultuda çalışma kartı alarak ülke genelinde Türkçe veya kimliğinde yazılı dilde/dillerde turist rehberliği yapabileceklerdir. Buna ilave olarak öğrenciler, bölümde eğitim gördükleri sürece turizm rehberliği eğitimine ek olarak almış oldukları turizm işletmeciliği eğitimi ile seyahat, konaklama ve yat marina işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici pozisyonunda istihdam edilebileceklerdir. Bölüm mezunlarından, Kamu Personeli Seçme Sınavından (KPSS) yeterli puanı alanlar, diğer kamu kurumlarında da memur olarak istihdam edilebileceklerdir. Akademik kariyer yapmak isteyen mezunlar gerekli koşulları sağlamaları halinde (ÖSYM tarafından gerçekleştirilen ALES-Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı ile YDS sınavından gerekli puanları almaları ve istenmesi durumunda sektör deneyimine sahip olmaları) herhangi bir üniversitenin alanlarıyla ilgili bir programında öğretim elemanı olarak çalışabileceklerdir. Bölüm mezunları aynı zamanda Kültür ve Turizm Bakanlığı, İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri ve Enformasyon Bürolarında, Müze ve Ören yerlerinde de istihdam olanağına sahip olacaklardır. Fakülte bünyesinde bulunan ve bölümümüzün de kullandığı 1’i bilgisayar laboratuvarı olmak üzere toplam 18 derslik bulunmaktadır. Bilgisayar laboratuvarımızda, bölümümüz öğrencilerinin gerek ilerideki kariyer yaşamlarında gerekse derslerinde faydalanacağı turizm işletmeciliği ile ilgili paket programlar ve internet erişimine sahip 60 adet bilgisayar bulunmaktadır. Yine Fakülte bünyesinde bulunan Eğitim Uygulama Binasından gerekli olduğu zaman öğrencilerimiz yararlanmaktadırlar. Turizm Rehberliği bölümü olarak öğrencilerimize mesleki paket programlar ders olarak verilmektedir. Bölüm öğrencilerimize uluslararası ilişkiler koordinatörlüğü ve bölüm başkanlığımızın ortaklaşa girişimleri ile yurt dışında staj ve çalışma imkânları da sunulmaktadır. Öğrencilerimizin mezuniyet belgelerini alabilmeleri için, dört yıllık programa (240 AKTS) – hazırlık okuyanlar için beş yıl- ek olarak lisans eğitimleri boyunca 60 iş günü sektör stajı yapmaları gerekmektedir. Bünyesinde eğitim-öğretim faaliyetlerinin yürütüldüğü Turizm Fakültesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin merkez yerleşkesi olan Ahmet Necdet Sezer Ana Kampüsü’nde bulunmaktadır. Bu durum öğrencilerin kampüsteki birçok olanaktan (sosyal, kültürel, sportif etkinlikle, kongre merkezi, kafeterya, yemekhane vb.) yararlanması bakımından avantaj sağlamaktadır. Birçok spor tesislerinin varlığı sayesinde öğrenciler futbol, basketbol, voleybol, tenis, masa tenisi badminton, atletizm, ritmik jimnastik, step dağcılık, boks, güreş, tekvando ve karate sporlarını yapabilmekte ve takımlara girerek turnuvalara katılabilmektedirler. Akademik yıl içinde çeşitli konularda seminer, sempozyum, konferans, panel ve söyleşiler düzenlenmektedir. Öte yandan üniversite kampüsünde öğrencilerin kendilerini sürekli geliştirmelerine olanak sağlayacak şekilde faaliyet gösteren öğrenci kulüpleri bulunmakta olup, bölüm öğrencilerinin bu aktivitelerin içinde görev almaları/katılmaları mümkündür. Üniversite bünyesinde teknoloji kulübü, gezginler kulübü, folklor kulübü, fotoğraf kulübü, edebiyat kulübü, kitap kulübü, havacılık kulübü, genç girişimciler kulübü, bisiklet kulübü ve izcilik kulübü gibi kulüplerde mevcut olup, bölüm öğrencilerinin bu aktivitelerin içinde görev almaları/katılmaları mümkündür. |
Misyon* Turist rehberliği ve turizm alanında özgün araştırma yapabilecek düzeyde analitik düşünce yeteneğine ve uygulamalı bilgi birikimine sahip turist rehberi adayları ve turizm alanında nitelikli insan kaynağı yetiştirmek. Vizyon* Turist rehberliği ve turizm ile ilgili politikalar geliştirebilen, etik ilkelere bağlı, turist rehberliği ve turizm alanında özgün araştırma yapabilecek düzeyde analitik düşünce yeteneğine ve uygulamalı bilgi birikimine sahip turist rehberi adayları ve turizm sektörünün gelişimine katkı sağlayan ve yön veren nitelikli insan kaynağı yetiştirerek; güncel gelişmeler doğrultusunda sürekli ilerlemeyi kendisine görev edinmiş, yüksek katma değer yaratan ulusal ve uluslararası tanınırlığı olan bir bölüm olmak. * Turizm Rehberliği Bölümü Misyon ve Vizyonu; 29.05.2020 tarih ve 2020/007 sayılı bölüm kurulunda (Karar No: 5) katılanların oy birliği ile kabul edilmiştir. |
Program Öğretim Amaçları PÖA1: Bölgesel ve ulusal çapta turist rehberliği yapabilecek düzeyde donanıma sahip, rehberlik faaliyetlerini yürütebilen mezunlar yetiştirmek. PÖA2: Turist rehberliğinin yanı sıra turizm işletmelerinde (seyahat, konaklama, ulaştırma, yat-marina işletmeleri vb.) görev almaya uygun yönetici adayları yetiştirmek. PÖA3: Bilgi birikimini sürekli olarak artıran, sosyal sorumluluk ve etik bilincine sahip, ulusal ve uluslararası düzeyde turizm/turizm rehberliği alanının geliştirilmesine katkı sağlayan, iletişim becerisi yüksek mezunlar yetiştirmek. PÖA4: Turizm/turizm rehberliği alanında günceli takip eden, alanın gelişimine katkıda bulunan bireyler yetiştirmek. |
Bölüm Özgörevleri BÖ1: Rehberlik alanında ihtiyaç duyulan, sektörel ve güncel gelişmelere hâkim nitelikli turist rehberleri yetiştirmek. BÖ2: Sosyal ve kültürel yönden kendini geliştiren, bilimsel metotlarla iş görme ve sorun çözme becerisine sahip, sektörün rekabet gücünü artıran nitelikli insan kaynağı yetiştirmek. BÖ3: Turizm işletmelerinde görev alacak yönetici adayları yetiştirmek. BÖ4: Küresel gelişmeler ışığında, turizm/turist rehberliği alanındaki kavramsal ve uygulamalı bilgi birikimini analiz yeteneğine sahip, yapacağı çalışmalar turizm/turist rehberliği alanında bilimsel katkılar sağlayacak bilim insanları yetiştirmek. |
Elde Edilen Derece
Programı başarıyla tamamlayan mezunlara alanında lisans diploması verilir. |
Kayıt Kabul Koşulları Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Öğrencilerin bölüme kayıt yaptırabilmeleri için Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) kapsamındaki sınavlardan başarılı olmaları gerekmektedir. Yabancı öğrencilerin bölüme kabulünde üniversitenin yabancı uyruklu öğrenciler için belirlediği şartlar geçerlidir. |
Üst Derece Programlara Geçiş Öğrenciler, ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde gerekli olan yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla turizm rehberliği başta olmak üzere, turizm ve işletmecilik programları ile kontenjanlar dahilinde diğer programlara da yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programları için başvuru haklarına sahiptirler. |
Mezuniyet Koşulları Mezuniyete hak kazanılabilmesi için öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin bölümde belirlen asgari ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Ayrıca programda yer alan 60 (altmış) iş günlük “Yaz Stajı”nın Fakülte Uygulamalı Eğitimler Esasları doğrultusundaki şartlara uygun şekilde başarılmış olması gerekmektedir. |
Mezunların İstihdam Profilleri Gerekli koşulları sağlayarak mezun olan öğrencilerin istihdam edilebildikleri yerler şu şekilde sıralanabilir: Bölümden mezun olmuş ve uygulama gezisini tamamlamış olanlar, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na başvuruda bulunmaları sonucunda turist rehberliği ruhsatnamesi alarak ülke genelinde Türkçe veya kimliğinde yazılı dilde/dillerde turist rehberliği yapabileceklerdir. Öğrenciler, bölümde eğitim gördükleri sürece turizm rehberliği eğitimine ek olarak almış oldukları turizm işletmeciliği eğitimi ile seyahat, konaklama ve yat marina işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici pozisyonunda istihdam edilebileceklerdir. Bölüm mezunlarından, Kamu Personeli Seçme Sınavından (KPSS) yeterli puanı alanlar, diğer kamu kurumlarında da memur olarak istihdam edebileceklerdir. Akademik kariyer yapmak isteyen mezunlar gerekli koşulları sağlamaları halinde (ÖSYM tarafından gerçekleştirilen ALES- ile YDS sınavından gerekli puanları almaları ve istenmesi durumunda sektör deneyimine sahip olmaları) herhangi bir üniversitenin alanlarıyla ilgili bir programında öğretim elemanı olarak çalışabileceklerdir. Bölüm mezunları aynı zamanda Kültür ve Turizm Bakanlığı, İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri ve Enformasyon Bürolarında, Müze ve Ören yerlerinde de istihdam olanağına sahip olacaklardır. Pedagojik formasyon olanağı bulunduğundan, öğrencilerimiz Pedagojik formasyon kapsamındaki dersleri tamamladıklarında KPSS’den de yeterli puanı aldıklarında kendi alanlarında öğretmen olarak atanma olanağına da sahiptirler. |
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli, “Ders Öğretim Planı’nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmış olmakla birlikte, sınavlar, ölçme değerlendirme ve mezuniyet koşulları, Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmektedir. Bu doğrultuda program, öğrencilerinin katılacağı/katılması muhtemel sınavlar; ara sınav, küçük sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, staj sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve mazeret sınavıdır. Başarı notları Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtildiği şekilde uygulanmaktadır. |
Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar
Öğrencilerin, daha önce öğrenim gördükleri yurt içi veya yurt dışındaki diğer Yükseköğretim programlarındaki kazanımlarının (ders, staj, laboratuvar çalışması vb.) tanınması işlemleriyle ilgili süreç; öğrencilerin bölüme kesin kayıt yaptırdıktan sonraki ilk öğretim döneminde kredi ve not transfer talepleri ilgili başvuruları dikkate alınarak yapılmakta ve öğretim birimi yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek bütün öğrenimini kapsayacak şekilde karara bağlanmaktadır. Ayrıca, programların eğitim planında yer alan İngilizce dersleri için her akademik dönem başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar, ders programındaki ilgili dersten/derslerden muaf olurlar. |
Program Çıktıları PÇ1: Turizm alanı ve turist rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramlar, kuramlar ve alana özgü araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. PÇ2: Türkiye’nin turistik çekicilikleri (kültürel ve doğal) ile Türkiye’de ve dünyada yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih ve sanatları hakkında bilgi sahibidir. PÇ3: Turizm, seyahat işletmeciliği ve turist rehberliği mesleği ile ilgili yerel, ulusal ve uluslararası örgütlenmeler ve bunların birbirleri ile olan ilişkileri, politika ve stratejiler, ilgili mevzuat, meslek standartları ve uygulamalar ile hizmet süreçleri hakkında bilgi sahibidir. PÇ4: Gerek turist rehberliği mesleği ile ilgili, gerekse işletme, yönetim liderlik, bilgi-işlem teknolojileri, antropoloji, psikoloji, sosyoloji ve arkeoloji ve sanat tarihi, müzecilik vb. alanlarında güncel gelişmeleri takip eder, bunları analiz ederek yorumlar ve kendisine yönelik çıkarımlarda bulunarak kişisel ve mesleki gelişimine katkıda bulunur. PÇ5: Turist rehberliği alanında öğrendiği bilgileri, gerekli donanımları (headset, tablet vb.) ve bilgi teknolojilerini kullanarak bir turu planlayabilir, uygulayabilir, denetleyebilir; gerektiğinde hizmet süreçlerini geliştirebilir. PÇ6: Soyut ve somut kültürel miras da dâhil olmak üzere turizm cazibe unsurlarını koruma bilinci ile turist rehberliği mesleğine yönelik sorunların çözümü ve mesleğin gelişimi için araştırmalar yaparak bunları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar. PÇ7: Gerek bağımsız gerekse ekip üyesi olarak etkin bir şekilde sorumluluk alır ve zamanı etkin şekilde yönetebilir. PÇ8: Öz değerlendirme ve ekip değerlendirmesi yaparak mahiyetinde çalışanların mesleki gelişimine katkı sağlar ve kriz durumunda inisiyatif alarak çözüm üretir. PÇ9: Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel ve mesleki gelişimini sürekli kılarak beceri ve yetkinliklerini arttırır. PÇ10: Sosyal, kültürel ve sanatsal güncele ait kaynağı belirli, güvenilir haber ve gelişmeleri takip ederek hizmet sunumunda kendisini geliştirir. PÇ11: Mesleğini icra ederken yazılı, sözlü, sözsüz ve görsel olarak genel, iş ve sosyal yaşamında etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. PÇ12: Ana dili dışında, alanıyla ilgili bir yabancı dili B2 seviyesinde (European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) bilir ve kullanır. PÇ13: Ana dili dışında, alanıyla ilgili ikinci bir yabancı dili B1 (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) seviyesinde bilir ve kullanır. PÇ14: Turizm alanı ve turist rehberliği ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler, mesleki standartlar, etik kodlar ve sorumluluk bilinci doğrultusunda hareket eder. PÇ15: Turistlerin sağlık ve güvenliğinin sağlanması kapsamında risk değerlendirmesi yaparak gerekli uyarılarda ve yönlendirmelerde bulunur; gerekli teçhizat ve donanımı tedarik eder. |