TURİZM İŞLETMECİLİĞİ BÖLÜMÜ

Turizm İşletmeciliği bölümü, 24.05.2013 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanan 2013/4710 sayılı kararla Afyon Kocatepe Üniversitesi Turizm Fakültesi bünyesinde kurulmuştur ve 2014-2015 eğitim-öğretim yılında ilk öğrencilerini almaya başlamıştır. Türkiye’de TURAK (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) tarafından akredite edilen ilk Turizm İşletmeciliği Bölümlerinden birisi olan bölümde, şu anda 2 profesör doktor, 2 doçent doktor, 2 doktor öğretim üyesi, 1 araştırma görevlisi ve 1 öğretim görevlisi görev yapmaktadır. Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı 2007 yılında Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı olarak kurulmuş ve ilk öğrencilerini 2008-2009 öğretim yılında almıştır. Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı 2013 yılında Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalına dönüştürülmüştür. 2017 yılında ise Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Doktora Programı açılmıştır. Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Tezli Yüksek Lisans ve Doktora Programlarında eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir.

Turizm İşletmeciliği Programının amacı, turizm sektörünü oluşturan konaklama, yiyecek-içecek, seyahat ve ulaştırma işletmelerinde görev alabilecek mesleki bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip orta ve üst düzey yönetici adayı yetiştirmektir. Program aynı zamanda öğrencilere, turizm işletmeciliği ile ilgili sağlam bir kuramsal bilgi kazandırmayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda programda öğrencilere; temel işletmecilik bilgisinin yanı sıra turizm işletmeciliği, konaklama işletmeciliği, seyahat acentacılığı ve tur operatörlüğü, ön büro ve kat hizmetleri yönetimi, yiyecek içecek servisi ve yönetimi, konaklama otomasyon programları, biletleme ve merkezi rezervasyon sistemleri gibi acenta otomasyon programları, pazarlama, turizm coğrafyası, turizm işletmelerinde insan kaynakları yönetimi, turizm işletmelerinde örgütsel davranış, turizm ekonomisi, turizm politikası ve planlaması, turizm işletmeleri muhasebesi, turizm işletmelerinde maliyet kontrolü, turizm işletmelerinde finansal yönetim konularında eğitim verilmektedir.

Turizm İşletmeciliği Bölümü mezunları konaklama işletmeleri, yiyecek içecek işletmeleri, seyahat acentaları, havayolu işletmeleri öncelikli olmak üzere, alacakları dersler itibariyle turizm sektöründeki tüm işletmelerde istihdam edilebilirler. Mezun olan öğrenciler, dilerlerse aldıkları işletmecilik eğitimi sayesinde girişimcilik becerilerini kullanarak kendi konaklama, yiyecek içecek ve seyahat işletmelerini de kurabilmektedirler. Turizm işletmeciliği mezunları ayrıca; üniversitelerde öğretim elemanı olarak, Kültür ve Turizm Bakanlığı, İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri ve Turizm Danışma Bürolarında istihdam olanağı da bulabilmektedirler.

Fakülte bünyesinde bulunan ve bölümümüzün de kullandığı 1’i bilgisayar laboratuvarı olmak üzere toplam 16 derslik bulunmaktadır. Bilgisayar laboratuvarı 50 bilgisayar kapasiteli olup öğrencilerin otellerde ön büro bölümlerinde ve seyahat acentalarında kullanılan otomasyon programlarını (Fidelio Suite 8, Opera, Elektra, Amadeus) öğrenmeleri ve uygulamaları için tasarlanmıştır. Otomasyon programlarına ilişkin derslerin tamamlanmasının ardından ilgili programların lisans sahibi kurumlar tarafından öğrencilere yönelik sertifika sınavı düzenlenmekte ve sınavı başarıyla tamamlayan öğrenciler ulusal ve uluslararası geçerliliğe sahip sertifikalar ile ödüllendirilmektedir. Ayrıca bölüm müfredatlarında yer alan uygulamalı mesleki dersler, Turizm Fakültesi Eğitim ve Uygulama Binası’nda gerçekleştirilmektedir. Her bir ders için uygulama binasında ayrı bir birim bulunmaktadır. Bu birimler arasında mutfak, yiyecek içecek servis salonu, ön büro-resepsiyon, üç adet farklı özellikli uygulama odası ile çamaşır-ütü odası yer almakta olup bu alanlar öğrencilerin uygulamalı eğitimleri için altyapı oluşturmaktadır. Bölüm öğrencilerimize, uluslararası ilişkiler koordinatörlüğü ve bölüm başkanlığımızın ortaklaşa girişimleri ile yurt dışında staj ve çalışma imkânları da sunulmaktadır. Erasmus+ programı kapsamında; Polonya, Macaristan, Bulgaristan, Çekya, Estonya, İspanya ve Portekiz’deki üniversiteler ile imzaladığı ikili protokoller ile öğrencilerimiz yurt dışında bulunan anlaşmalı üniversitelere giderek eğitim alabilmektedir. Öğrencilerimizin mezuniyet belgelerini alabilmeleri için, dört yıllık programa (240 AKTS) – hazırlık okuyanlar için beş yıl- ek olarak lisans eğitimleri boyunca 60 iş günü sektör stajı yapmaları gerekmektedir. Söz konusu bu stajlar, “Afyon Kocatepe Üniversitesi Yaz Stajı Yönergesi” ve “Turizm Fakültesi Yaz Stajı Uygulama Rehberi” çerçevesinde yürütülmektedir. Ayrıca öğrenciler, Afyonkarahisar il merkezinde bulunan işletmelerde son sınıfta güz veya bahar yarıyıllarından birinde isteğe bağlı olarak İşletmede Mesleki Eğitim alma imkânına sahiptir.

Turizm Fakültesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin merkez yerleşkesi olan Ahmet Necdet Sezer Ana Kampusü’nde bulunmaktadır. Bu durum öğrencilerin kampusteki birçok olanaktan (sosyal, kültürel, sportif etkinlikle, kongre merkezi, kafeterya, yemekhane vb.) yararlanması bakımından avantaj sağlamaktadır. Birçok spor tesisinin varlığı sayesinde öğrenciler futbol, basketbol, voleybol, tenis, masa tenisi badminton, atletizm, ritmik jimnastik, step dağcılık, boks, güreş, tekvando ve karate sporlarını yapabilmekte ve takımlara girerek turnuvalara katılabilmektedirler. Üniversite kampüsünde ayrıca, öğrencilerin kendilerini sürekli geliştirmelerine olanak sağlayacak şekilde faaliyet gösteren öğrenci kulüpleri bulunmakta olup, bölüm öğrencileri bu aktivitelerin içinde görev alabilmektedir. Örneğin, üniversite bünyesinde gastronomi kulübü, teknoloji kulübü, gezginler kulübü, folklor kulübü, fotoğraf kulübü, edebiyat kulübü, kitap kulübü, havacılık kulübü, genç girişimciler kulübü, bisiklet kulübü ve izcilik kulübü gibi kulüpler mevcut olup, bölüm öğrencilerinin bu aktivitelerde görev almaları mümkündür. Üniversitedeki genel olanaklar ve etkinliklere ilave olarak, fakülte bünyesinde de bilimsel ve mesleki konularda seminer, konferans, panel, söyleşi ve workshoplar düzenlenmektedir. Afyonkarahisar başta olmak üzere ülkemizin önemli tarihi, kültürel ve doğal çekiciliklerine profesyonel rehber eşliğinde geziler organize edilmektedir. Öğrencilerimiz Gönüllülük Çalışmaları dersi kapsamında, topluma ve çevreye faydalı birer birey olma bilincine erişmekte ve beşeri yetkinliklerini arttırma imkânı bulmaktadırlar. Öğrenciler mezun olduktan sonra, mezunlar arasında başta iş hayatı olmak üzere bir sinerji oluşturma, maddi ve manevi işbirliğini geliştirme misyonuyla 2022 yılında kurulan Afyon Kocatepe Üniversitesi Turizm Mezunları ve Mensupları Derneği’ne (AKÜTURMED) üye olarak bölüm ve fakülte ile bağlarını geleceğe taşıyabilmektedir.

 

MİSYONUMUZ

Turizm işletmelerine toplum odaklı konukseverlik anlayışına ve çağdaş endüstri deneyimine dayanan dinamik yönetim ve liderlik becerilerine sahip yönetici; üniversitelerin ilgili bölümlerinde görev alabilecek bilim insanları ve turizm sektörünün sahip olduğu konumu iyileştirecek rekabetçi girişimci adayları yetiştirmek.

 

VİZYONUMUZ

Etik ilkelere bağlı, yüksek düzeyde katma değer ve bilgi üreten, turizm sektörünün gelişimine katkı sağlayan ve yön veren nitelikli insan kaynağı yetiştiren, ulusal ve uluslararası tanınırlığa sahip bir bölüm olmaktır.

 

PROGRAM ÖĞRETİM AMAÇLARI

PÖA1: Turizm sektörünün gelişimine katkı sağlayan ve yön veren ulusal ve uluslararası saygın turizm işletmelerinde orta ve üst düzey yönetici olarak görev alırlar.

PÖA2: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı başta olmak üzere diğer kamu kurumlarında ve lisansüstü eğitim ile akademik gelişimlerine devam ederek üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak görev alırlar.

PÖA3: Turizm sektöründe ve diğer alanlarda girişimci olarak kendi işletmelerini açarlar.

 

BÖLÜM ÖZGÖREVLERİ

Turizm işletmelerine toplum odaklı konukseverlik anlayışına ve çağdaş endüstri deneyimine dayanan dinamik yönetim ve liderlik becerilerine sahip yönetici; üniversitelerin ilgili bölümlerinde görev alabilecek bilim insanları ve turizm sektörünün sahip olduğu konumu iyileştirecek rekabetçi girişimci adayları yetiştirmek.

 

SINAVLAR, ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli, “Ders Öğretim Planı’nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmış olmakla birlikte, Sınavlar, Ölçme değerlendirme ve mezuniyet koşulları temel olarak; Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esaslara göre düzenlenir/yapılır. Bu doğrultuda program, öğrencilerinin katılacağı/katılması muhtemel sınavlar; ara sınav, küçük sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, staj sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve mazeret sınavıdır. Not Baremi, Üniversite’nin Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtildiği şekilde uygulanmaktadır.

 

ELDE EDİLEN DERECE

Programı başarıyla tamamlayan mezunlara alanında lisans diploması verilir.

 

KABUL VE KAYIT KOŞULLARI

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Öğrencilerin bölüme kayıt yaptırabilmeleri için Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) kapsamındaki sınavlardan başarılı olmaları gerekmektedir. Yabancı öğrencilerin bölüme kabulünde üniversitenin yabancı uyruklu öğrenciler için belirlediği şartlar geçerlidir.

 

ÜST DERECE PROGRAMLARA GEÇİŞ

Öğrenciler, ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde gerekli olan yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla turizm ve işletmecilik programları başta olmak üzere kontenjanlar dahilinde diğer programlara da yüksek lisans, doktora öğrenimi ve sanatta yeterlik programları için başvuru haklarına sahiptirler.

 

MEZUNİYET KOŞULLARI

Mezuniyete hak kazanılabilmesi için öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin bölümde belirlen asgari ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Ayrıca programda yer alan 60 (altmış) iş günlük “Yaz Stajı”nın Fakülte Staj İlkeleri doğrultusundaki şartlara uygun şekilde başarılmış olması gerekmektedir.

 

ÖNCEKİ ÖĞRENMENİN TANINMASI HAKKINDA KURALLAR

Öğrencilerin, daha önce öğrenim gördükleri yurt içi veya yurt dışındaki diğer Yükseköğretim programlardaki kazanımlarının (ders, staj, laboratuvar çalışması vb.) tanınması işlemleriyle ilgili süreç; öğrencilerin bölüme kesin kayıt yaptırdıktan sonraki ilk öğretim döneminde kredi ve not transfer talepleri ilgili başvuruları dikkate alınarak yapılmakta ve öğretim birimi yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek bütün öğrenimini kapsayacak şekilde karara bağlanmaktadır. Ayrıca, programların eğitim planlarında yer alan Bilgisayar ve İngilizce gibi dersler için her akademik dönem başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar, ders programındaki ilgili dersten/derslerden muaf olurlar.

 

PROGRAM ÇIKTILARI

PÇ1: Turizm ve turizm işletmeciliği ile ilgili temel kavramlar ve kuramlar ile alana özgü araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
PÇ2: Turizm sektörü ve alt işletme kolları (konaklama, yiyecek-içecek, ulaştırma, rekreasyon, seyahat işletmeleri) ile Dünyada ve Türkiye’de turizm işletmeciliğine ilişkin uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir.
PÇ3: Turizm ile ilgili yerel, ulusal ve uluslararası örgütlenmeleri ve birbirleri ile olan ilişkileri, politika ve stratejiler, yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ4: Turizm işletmeciliği alanında öğrendiği bilgileri kullanarak organizasyon yapabilir, proje yönetebilir, iş yeri uygulamalarını yürütebilir, denetleyebilir; gerektiğinde hizmet süreçlerini geliştirebilir.
PÇ5: Turizm işletmeciliği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder, bunları analiz ederek yorumlar ve kendisine yönelik çıkarımlarda bulunarak kişisel gelişimine katkıda bulunur
PÇ6: Turizm işletmelerinde kullanılan bilgisayar yazılımları (önbüro otomasyon, rezervasyon, biletleme ve satış vb.) ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
PÇ7: Turizm işletmeciliği alanındaki sorunların çözümüne yönelik ve mesleğin gelişimi için araştırmalar yaparak bunları açık ve anlaşılır bir şekilde sunar.
PÇ8: Hem bağımsız hem de takım üyesi olarak etkin bir şekilde sorumluluk alır, takımı yönetir ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilir.
PÇ9: Bireysel ve ekip değerlendirmesi ile sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine katkı sağlar, kriz durumunda inisiyatif alarak çözüm bulur.
PÇ10: Mesleki ve kişisel gelişimini (sosyal, kültürel ve sanatsal) sürekli kılarak beceri ve yetkinliklerini arttırır.
PÇ11: Mesleğini icra ederken misafirler ile yazılı, sözlü, sözsüz ve görsel olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
PÇ12: Ana dili dışında, alanıyla ilgili bir yabancı dili B2 seviyesinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) bilir ve kullanır.
PÇ13: Ana dili dışında, alanıyla ilgili ikinci bir yabancı dili B1 (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) seviyesinde bilir ve kullanır.
PÇ14: Turizm işletmeciliği ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri ve mesleki standartları uygular; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve küresel turizm etik kodlarına bağlı kalarak sorumluluk bilinci ile hareket eder.
PÇ15: Misafirlerin sağlık ve güvenliğinin sağlanması kapsamında işletme içerisinde uygun alanlarda ilgili uyarılarda ve yönlendirmelerde bulunarak gerekli teçhizat ve donanımı tedarik eder.

19 Temmuz 2016, Salı 4025 kez görüntülendi